Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na spektakl baletowy do piosenek Ewy Demarczyk, Marka Grechuty, Czesława Niemena i Frederika Rzewskiego „Świecie dziwny / Coming Together”, który zostanie pokazany w ramach Polsko-Niemieckich Dni Teatralnych w Schwedt w Niemczech 12 października o 19.00. To dwudniowy program* bez bariery językowej. Teatry współpracujące w sieci teatralnej viaTEATRI zaprezentują publiczności z Polski i Niemiec wybrane przedstawienia. „Świecie dziwny / Coming Together” w choreografii wybitnych artystów: Roberta Glumbka i Kevina O’Daya to dwuczęściowy, autorski i prapremierowy w Polsce spektakl o tolerancji, akceptacji inności, pogardzie i stereotypach. Wstęp wolny.
W pierwszej części „Świecie dziwny” Robert Glumbek wykorzystał polskie utwory, by pokazać pewne zamknięte spotkanie i to, jak podczas takiego swoistej izolacji zachowują się ludzie i reagują na odmienność. Opowiadał przed premierą: „Projekt tej formy inscenizacji «urodził» się podczas lockdownu w Kanadzie. Te wszystkie utwory od dawna leżą u mnie na półce. Wiedziałem, że kiedyś coś do nich zrobię. Kiedy wyjechałem z Polski w latach 80. po początkowej euforii, kiedy byłem zafascynowany wszystkim wokoło, nastała straszna pustka. Zdałem sobie sprawę z tego, jak strasznie być samemu, zamkniętym. Te utwory wtedy bardzo mi pomogły. Teraz, gdy miałem dużo wolnego czasu, oglądałem wiele wiadomości, tego, co dzieje się na świecie. Zacząłem z nich pewne rzeczy do swego pomysłu czerpać. To, co zobaczymy, to moje refleksje z tego ostatniego roku, z własnych przeżyć, i właśnie z tego, co się wydarzyło w tym pandemicznym czasie. Patrzyłem, jak ten świat bardzo się spolaryzował. Wytworzyły się dwie ogromne frakcje, nie ma niczego pomiędzy… W swojej inscenizacji wniosłem to wszystko do małego pomieszczenia, gdzie mamy podzielonych ludzi. (…) Zamknąłem ludzi w jednym pomieszczeniu. Zwykłych, normalnie ubranych… Niczym specjalnie się nie wyróżniają. Scenografia też jest dość oszczędna, bo chcę skupić się na międzyludzkich relacjach – ale zawiera sporo symboli. Dużo się mówi o rodzinach pozamykanych w domach, na początku w takiej sytuacji oczywiście jest super, ale później pewne sprawy wychodzą na jaw. Najpierw cieszymy się, że wszyscy w domu, a po pewnym czasie często jeden na drugiego nie może patrzeć. Ta ciągła, ciężka zbytnia bliskość” sprawia, że człowiek zaczyna mówić prawdę, na przykład aż tak: „nie mogę znieść, jak jesz te pierogi”. Z małych problemów robią się duże i pojawia się prawdziwy konflikt. Ale w moim spektaklu, w zależności od interpretacji, tymi zamkniętymi osobami mogą być członkowie rodziny, może nie… To nie jest najważniejsze. Ważne jest to, co się między tymi ludźmi dzieje. Zaczynają się tworzyć grupy, różnice zdań, a że przyjęcie trwa długo, to – wiadomo – wszystko się może wydarzyć. I dobrego, i złego. (…) Zaplanowałem nawet coś, co uzmysłowi bohaterom ten przymus, ciasnotę. Ludzie po prostu będą się dusili, kiedy sytuacja stanie się nie do wytrzymania. Duchota. Chce się wyjść, odetchnąć świeżym powietrzem, a oni nie mogą… Czyli tak, jak powiedziałem wcześniej, sielanka na początku, miło, wesoło, a po jakimś czasie wszystko się rozsypuje. Ludzie odchodzą na bok, bo są już zmęczeni, za dużo ich razem, za długo… Ktoś siedzi sztywno, na nikogo nie zwraca uwagi, obrażony… Całe spektrum ludzkich zachowań w uporczywej izolacji. I wtedy wchodzi tajemnicza osoba, która jeszcze bardziej podzieli bohaterów spektaklu”.
Druga część „Coming Together” do muzyki Frederika Rzewskiego pod kierownictwem muzycznym i batutą Jerzego Wołosiuka opiera się na koncepcji dotyczącej realnego poczucia wspólnoty. Kevin O’Day mówi: „Naszym zadaniem jest akceptacja faktu, iż jesteśmy częścią pewnej grupy. Czasem ludziom łatwo jest być razem, a czasem okazuje się to niemożliwe. Są osoby, z którymi nawiązujemy relacje lekko i bez trudu, ale spotykamy także ludzi, z którymi nie znajdujemy wspólnego języka. Współdziałanie nie zawsze się udaje. Wiemy jednak, że dążenie do zjednoczenia pozostaje najwyższą ludzką wartością. Ponadto, tworząc spektakl, pracujemy m.in. nad utworem Amerykanina o polskich korzeniach, sami będąc kreatywnymi przedstawicielami obu kultur: amerykańskiej i polskiej. Choreograficznie bazujemy zarówno na estetyce baletu współczesnego, jak i klasycznego. Nacisk na zróżnicowanie stylów tanecznych to zasługa samych tancerzy. Ta współpraca bardzo nas do siebie zbliżyła. Był to proces niezwykle osobisty zarówno dla choreografów, jak i dla tancerzy”. „Coming Together” i „Attica” to utwory skomponowane przez Frederica Rzewskiego. Wydane w 1974 roku, pozostają ponadczasowe. Poddawane są różnorodnym interpretacjom – zarówno muzycznym, jak i tanecznym. Opera na Zamku także podjęła próbę przybliżenia publiczności tych przełomowych dzieł sztuki awangardowej, tłumacząc libretto na język polski (za zgodą kompozytora) po raz pierwszy w historii.
Wcześniej spektakl „Świecie dziwny / Coming Together” pokazany będzie młodzieży w piątek 11 października o 11.00 na scenie Opery na Zamku w Szczecinie. W celu rezerwacji miejsc na spektakl szkolny prosimy o kontakt pod nr 91 43 48 140.
Realizatorzy:
Inscenizacja i choreografia:
„Świecie dziwny” Robert Glumbek
Coming Together Kevin O’Day
Kierownictwo muzyczne „Coming Together” Jerzy Wołosiuk
Scenografia i kostiumy Tijana Jovanović
Reżyseria świateł Dawid Karolak
*Program Polsko-Niemieckich Dni Teatru:
Dwudniowy program teatralny bez bariery językowej. W drugi weekend października teatry współpracujące w sieci teatralnej viaTEATRI prezentują publiczności z Polski i Niemiec wybrane przedstawienia. Głównym celem polsko-niemieckiej sieci teatralnej viaTEATRI jest zbliżenie Polaków i Niemców poprzez działania kulturalne. Sieć istnieje od 2017 roku, a należą do niej teatry Uckermärkische Bühnen w Schwedt, Vorpommersche Landesbühne w Anklam oraz Opera na Zamku w Szczecinie. 12 i 13 października trzy teatry zaprezentują wybrane przedstawienia dla publiczności z obu stron Odry. W programie znalazły się dwa dramaty (z tłumaczeniem na język polski) oraz wieczór baletowy. Wstęp na wszystkie przedstawienia jest bezpłatny. Ze względów organizacyjnych konieczna jest jednak rezerwacja wejściówek w kasie teatru w Schwedt.
Sobota, 12.10.2024
Godz. 15.00 w sali Intimes Theater – „Woyzeck”, na podstawie dramatu Georga Büchnera w reżyserii Tilo Esche (z tłumaczeniem na j. polski) – przedstawienie teatru Uckermärkische Bühnen w Schwedt.
Godz. 19.00 w Dużej Sali – oficjalne otwarcie Polsko-Niemieckich Dni Teatru z udziałem dyrektorów trzech teatrów: Jacka Jekiela, Andreasa Flicka, Anny Engel i André Nicke.
Godz. 19.15 w Dużej Sali – dwuczęściowy wieczór baletowy „Świecie dziwny” (z muzyką legend polskiej muzyki rockowej Grechuty, Demarczyk, Niemena) oraz „Coming together” (do muzyki Frederika Rzewskiego, USA) – przedstawienie Opery na Zamku w Szczecinie
Niedziela, 13.10.2024
Godz. 15.00 w Małej Sali – „Ryba dla czworga” [„Fisch zu viert”], komedia kryminalna Wolfganga Kohlhaase i Rity Zimmer-Gawrikow (z tłumaczeniem na j. polski) – przedstawienie teatru Vorpommersche Landesbühne w Anklam.
Projekt viaTEATRI jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego EFRR) w ramach programu INTERREG VI A Meklemburgia-Pomorze Przednie, Brandenburgia, Rzeczpospolita Polska.
Program spektaklu: https://www.opera.szczecin.pl/sites/default/files/2021-07/program_spektaklu-swiecie-dziwny-coming-together.pdf
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=WekMC0D-Gds&t=3s
Fot.: Piotr Gamdzyk©Opera na Zamku w Szczecinie