Zapraszamy na 18. edycję Dąbskich Wieczorów Filmowych, która odbędzie się w dniach od 1 do 8 września w Szczecinie. To wyjątkowe wydarzenie kulturalne, które na stałe wpisało się w kalendarz szczecińskich imprez, ponownie przyciągnie miłośników kina, sztuki i dobrej zabawy.
Dąbskie Wieczory Filmowe są prawdziwym świętem kina, które co roku gromadzi mieszkańców naszego miasta. W ramach tegorocznej edycji przygotowaliśmy bogaty program, w którym znajdą się pokazy najnowszych polskich filmów, spotkania z twórcami, dyskusje oraz wydarzenia towarzyszące: koncert na żywo i potańcówka.
Główne atrakcje tegorocznej edycji:
Pokazy filmowe bezpłatne seanse filmowe w Klubie Delta, w tym m.in. „Kos”, w którym podejrzymy Tadeusza Kościuszkę planującego powstanie przeciw Rosji, „Ińskie lata” – dokument o naszych sąsiadach – Ińskim Lecie Filmowym, niezwykle malowniczy „Chłopi” Spotkania rozmowy z twórcami i twórczyniami, m.in. z Olgierdem Łukaszewiczem – Albertem z kultowej „Seksmisji”, z Piotrem Dumałą – reżyserem „Fin del mundo?” czy Piotrem Packiem – filmowym Duchnowskim w „Kosie” Świętowanie rocznic 40-lecie „Seksmisji" i 15-lecie Zachodniopomorskiego Funduszu Filmowego Pomerania Film Muzyka na wodzie filmowa potańcówka i koncert niebanalnych aranżacji muzyki filmowej na Statku Joanna
DĄBSKIE WIECZORY FILMOWE 2024 – PROGRAM
1.09.2024 (niedziela) godz. 19.00
Filmowa potańcówka na wodzie: Super Tomek
Statek Joanna
bilety: 50 zł
2.09.2024 (poniedziałek) godz.18.00
Pokaz filmu „Kos”
dramat/akcja, Polska 2023 (118 min)
Reżyseria Paweł Maślona
Obsada: Bartosz Bielenia, Jacek Braciak, Robert Więckiewicz, Piotr Pacek
Spotkanie po filmie: Piotr Pacek
Klub Delta, ul. Racławicka 10
wstęp wolny
3.09.2024 (wtorek) godz. 18.00
Pokaz filmu „Fin del mundo?”
dramat/komedia, Polska 2023 (83 min)
Reżyseria Piotr Dumała
Obsada: Andrzej Szeremeta, Gabriela Muskała, Aleksandra Popławska
Spotkanie po filmie: Piotr Dumała
Klub Delta, ul. Racławicka 10
wstęp wolny
4.09.2024 (środa) godz. 18.00
Pokaz filmu „Ińskie lata”
reż. Kaha Hoffmann, prod. 2023, 79 min
Spotkanie po filmie: Kaha Hoffmann, Beata Bogusławska
15-lecie Zachodniopomorskiego Funduszu Filmowego Pomerania Film
Klub Delta, ul. Racławicka 10
wstęp wolny
5.09.2024 (czwartek) godz. 18.00
Pokaz filmu „Ultima Thule”
dramat, Polska 2023 (83 min)
Reżyseria Klaudiusz Chrostowski
Obsada: Jakub Gierszał, Arthur Henri
Spotkanie po filmie: Klaudiusz Chrostowski
Klub Delta, ul. Racławicka 10
wstęp wolny
6.09.2024 (piątek) godz. 18.00
Pokaz filmu „Seksmisja”
komedia, Polska 1984 (116 min)
Reżyseria Juliusz Machulski
Obsada: Jerzy Stuhr i Olgierd Łukaszewicz
Spotkanie przed filmem: Olgierd Łukaszewicz
Klub Delta, ul. Racławicka 10
wstęp wolny
7.09.2024 (sobota) godz. 18.00
Pokaz filmu „Chłopi”
dramat, Polska/Serbia/Litwa 2023 (116 min)
Reżyseria DK Welchman, Hugh Welchman
Obsada: Kamila Urzędowska, Robert Gulaczyk, Mirosław Baka, Sonia Mietielica, Ewa Kasprzyk
Spotkanie przed filmem: Inga Iwasiów
Klub Delta, ul. Racławicka 10
wstęp wolny
8.09.2024 (niedziela) godz. 19.00
Koncert na wodzie: Słoka / Kałka / Drabkowski
Statek Joanna
bilety: 80 zł
DĄBSKIE WIECZORY FILMOWE 2024 – SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE
1 września (niedziela) o 19.00
Super Tomek | Potańcówka na otwarcie 18. DWF
- Dąbskie Wieczory Filmowy czas zacząć! Już tradycją stała się klamra muzyczna „Filmowego Przypływu”. Na początek zapraszamy na potańcówkę z Super Tomkiem. Super Tomek – DJ, producent muzyczny i organizator imprez. Grał na festiwalach Pol’and’rock, Summer Contrast, LAS. Twórca projektów Fractal Tree i OOXOO, z którymi wydał kilka płyt. Organizator festiwalu Come WIth Us. Z powodzeniem dzieli się swoją muzyczną wiedzą jako pedagog. Pasjonat kultury klubowej, który równie entuzjastycznie oddaje się wizytom w operze. Pod pseudonimem „Tommy Halik” prezentuje muzykę downtempo i organic house. Podczas rejsu 1 września zaprezentuje selekcję opartą o muzykę filmową.
2 września (poniedziałek) o 18.00
Pokaz filmu „Kos” i spotkanie z aktorem Piotrem Packiem
KOS
dramat/akcja, Polska 2023 (118 min)
Reżyseria Paweł Maślona
Obsada: Bartosz Bielenia, Jacek Braciak, Robert Więckiewicz, Piotr Pacek
Wiosna 1794 roku, w Polsce wrze. Do kraju wraca generał Tadeusz „Kos” Kościuszko, który planuje wzniecić powstanie przeciwko Rosjanom, mobilizując do tego polską szlachtę i chłopów. Towarzyszy mu wierny przyjaciel i były niewolnik, Domingo. Tropem Kościuszki podąża bezlitosny rosyjski rotmistrz, Dunin, który za wszelką cenę chce schwytać generała, zanim ten wywoła narodową rebelię. „Kos” to wypełniona wartką akcją i emocjami uniwersalna opowieść o ludziach, którzy w imię wolności i równości pokonali wzajemne uprzedzenia oraz dzielące ich różnice. Film w reżyserii Pawła Maślony zdobył aż 9 nagród – w tym tę najważniejszą: Złote Lwy podczas 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. „Kos” bawi się i żongluje historią. Powiedziałabym, że to film z historią w tle. Opowiada o tym, co w Polsce działo się pod koniec XVIII wieku, sporo w nim faktów dotyczących Kościuszki, ale wszystko to jest wplecione w inną opowieść. (…) Mimo że ten film osadzony jest w polskich realiach, to dotyka wielu ważnych, uniwersalnych kwestii. Poruszony w nim został temat pańszczyzny i niewolnictwa. Traktuje on o podziałach społecznych, o równości i wolności. (…) Zależało nam, by pobawić się konwencją. „Kos” to nie jest film biograficzny, tylko historyczne kino akcji – podkreśla Aneta Hickinbotham, producentka „Kosa”. W polskiej kinematografii dawno nie było filmu zrealizowanego z tak dużym rozmachem, jak „Kos”. Jego budżet opiewał na ponad 22 mln zł. Zaskakujący scenariusz, imponujące zdjęcia, porywająca reżyseria, spektakularna scenografia, kostiumy idealnie wpisujące się w klimat minionej epoki, niesamowita charakteryzacja wykonana z dbałością o każdy detal, a także gwiazdorska obsada – tak w skrócie można scharakteryzować tę produkcję. Na wielkim ekranie zobaczymy m.in.: Jacka Braciaka, Roberta Więckiewicza, Bartosza Bielenię, Agnieszką Grochowską, Andrzeja Seweryna, Piotra Packa, a także amerykańskiego aktora Jasona Mittchella. Podczas 48. FPFF w Gdyni „Kos” zdobył w sumie aż 9 nagród – w tym za: najlepszą charakteryzację (Aneta Brzozowska), najlepszy montaż (Piotr Kmiecik) oraz najlepszą drugoplanową rolę męską (Robert Więckiewicz). Sceny walk, strzelanin, sceny z udziałem koni – to wszystko były moje pierwsze doświadczenia na taką skalę. Nakręciłem w życiu może kilka scen bójek, ale co innego kręcić jedną bójkę, co innego dziesięciominutową sekwencję strzelaniny, połączonej z walką wręcz, w której ginie na ekranie kilkanaście osób wśród latających odłamków szkła. To wszystko by się nie udało, gdyby nie zgranie całej ekipy, do której udało mi się zaprosić najlepszych z najlepszych w swojej dziedzinie: m.in.: Piotrka Sobocińskiego, Anię Anosowicz, Dorotę Roqueplo, Anetę Brzozowską, Radka Ochnio. To był zespół wybitnych artystów i fantastycznych ludzi, trudno mi wyobrazić sobie lepszą ekipę filmową – przyznaje Paweł Maślona, reżyser „Kosa”.
PIOTR PACEK
Piotr Pacek – aktor filmowy i teatralny. W 2020 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną i Filmową w Łodzi. Od tamtej pory zagrał w wielu serialach i filmach, m.in. „Król”, „Sexify”, „Gry rodzinne”, „Brigitte Bardot cudowna”, „Pod powierzchnią”, „Na twoim miejscu”. Jego najnowsze role to udział w serialu „Lipowo. Zmowa milczenia” oraz w nagrodzonym Złotymi Lwami w Gdyni filmie Pawła Maślony „Kos”.
3 września (wtorek) o 18.00
Pokaz filmu „Fin del Mundo?” i spotkanie z reżyserem Piotrem Dumałą
FIN DEL MUNDO?
dramat/komedia, Polska 2023 (83 min)
Reżyseria Piotr Dumała
Obsada: Andrzej Szeremeta, Gabriela Muskała, Aleksandra Popławska
„Fin del Mundo?” to film, jakiego w polskim kinie jeszcze nie było. Można nazwać go poważną komedią albo dramatem psychologicznym na śmiesznie. Łączy w sobie dwa przeciwstawne filozoficzne punkty widzenia na rzeczywistość. Opowiada o lęku przed śmiercią, ale i jej pragnieniu, o tęsknocie za miłością, ale i zamiłowaniu do samotności, o wartości życia w wielopokoleniowej rodzinie, ale i chęci uniezależnienia się od niej. Mój dowcip w sposób naturalny to purnonsens. Humor przynosi ulgę, nawet katharsis. Moim marzeniem było podarować widzom taki film, po którym poczują się trochę uwolnieni od codziennych trosk i ciężarów, od lęku przed tym, czego się boją na co dzień. Chciałbym, żeby po obejrzeniu „Fin del Mudno?” poczuli się lepiej – tak, jak czasem czujemy się po dobrych snach – podkreśla Piotr Dumała, reżyser. Waldi (Andrzej Szeremeta) i jego trzy siostry (Gabriela Muskała, Anna Olejnik, Magdalena Różańska) mieszkają w starej willi pod miastem, zaś w piwnicy ich stuletni rodzice (Helena Norowicz i Stanisław Brudny), którzy kilka lat temu umarli. Cała rodzinka cieszy się wspólnymi śniadaniami i domowym ciepłem, dopóki Waldi nie odkrywa w sobie nadprzyrodzonych mocy. Wtedy niespodziewani goście (Mariusz Bonaszewski i Antoni Paradowski) wciągają rodzinę w ściśle tajny plan, zmuszając zmarłych rodziców do uruchomienia znajomości w zaświatach. Film staje się na przemian kryminałem, melodramatem, westernem, będąc nieprzerwanie komedią absurdu – co prowadzi nieuchronnie do końca świata. Ale czy na pewno? W Argentynie, do której trafiają w moim filmie zmarli, jest miejsce o takiej nazwie, ale to bardziej metafora z Czechowa, którego dramaty dzieją się na chwilę przed końcem świata dawnej Rosji. Ta atmosfera w wymiarze tragikomicznym wypełnia świat mojego filmu, a pośrednio także świat rzeczywisty, w którym żyjemy – przyznaje reżyser, wyjaśniając zagadkowy tytuł swojego nowego filmu.
PIOTR DUMAŁA
Reżyser i scenarzysta filmów animowanych i fabularnych, scenograf, pisarz, jeden z najwybitniejszych polskich animatorów, twórczo poruszający się po filmie fabularnym. Piotr Dumała urodził się 9 lipca 1956 roku w Warszawie. Studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na wydziale konserwacji dzieł sztuki ze specjalnością konserwacji rzeźby kamiennej oraz przez 2 lata na wydziale grafiki w pracowni animacji pod kierunkiem głośnego reżysera filmów animowanych, Daniela Szczechury. Studia ukończył w 1982 roku. Debiutował w 1981 roku filmem animowanym „Lykantropia”. Wykłada animację w łódzkiej PWSFTviT. Piotr Dumała jest laureatem wielu nagród za twórczość w dziedzinie filmu animowanego, m.in. nagrody artystycznej młodych im. Stanisława Wyspiańskiego (1986), nagrody Wielki FeFe za "robienie swojego w filmie" na X Fefe Film Festiwal w Warszawie (2003), Nagrody Luna de Valencia za całokształt twórczości (2003), Nagrody za Wybitne Osiągnięcia Artystyczne na festiwalu „Lato z Muzami” w Nowogardzie oraz wielu nagród głównych na festiwalach filmowych, m.in. w Krakowie, Mannheim, Łagowie, Oberhausen, Huesca, a także nagród za prace komercyjne, jak czołówki programów muzycznych, m.in. zwiastun filmowy telewizji MTV Charlatan, nagrodzony na festiwalu Broadcast Design Award w Orlando na Florydzie (1994), czy Kafka Meets Dostoyevski, który otrzymał złotą Nagrodę na festiwalu w Los Angeles (1996). Wśród jego najsłynniejszych animacji są m.in.: „Czarny Kapturek”, „Łagodna”, „Franz Kafka” oraz „Zbrodnia i kara”. Jego fabularnym debiutem był "Las", połączenie techniki animacji z filmem aktorskim ze zdjęciami Adama Sikory, w którym role ojca i syna zagrali Stanisław Brudny i Mariusz Bonaszewski. W 2009 roku pokazany został w konkursie głównym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie wyróżniony został nagrodą specjalną za szczególne walory artystyczne, i w konkursie festiwalu Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Nominowany był również do czterech Orłów. Kolejnymi jego filmami fabularnymi były dobrze przyjęte „Ederly” i „Fin del mundo?”, które podkreśliły szczególny charakter pracy Piotra Dumały.
4 września (środa) o 18.00
Pokaz filmu „Ińskie lata” i 15-lecie ZFF Pomerania Film na Dąbskich Wieczorach
Filmowych. Spotkanie z Kahą Hoffmann i Beatą Bogusławską
IŃSKIE LATA
reż. Kaha Hoffmann, prod. 2023, 79 min.
Wszystko ma swój początek, nawet Ińskie Lato Filmowe kiedyś odbyło się po raz pierwszy… W 2023 roku odbyła się jego 50. edycja a jubileuszowym prezentem była imponująca dawka wspomnień przywołanych filmem dokumentalnym wyreżyserowanym przez jego wielbicielkę i wieloletnią bywalczynię. Widzowie udają się w podróż na osi czasu, gdzie spotykają licznych gości, uczestników oraz organizatorów festiwalu. Opowiedziane przez nich historie pokazują, czym był i jest festiwal w ich życiu. Dzielą się swoimi refleksjami, opowiadają anegdoty a nawet zdradzają swoje wyobrażenia o Ińskim Lecie Filmowym na następne lata. Warto posłuchać wypowiedzi aktorów i twórców, dla których istotnym wydaje się fakt, że festiwal w Ińsku – na przekór tradycji – nie oferuje spaceru po czerwonym dywanie. Dowiadujemy się, co jest dla nich cenne, że chcą tu przyjechać ponownie. Katarzynie Hoffmann nie tylko udało się – z benedyktyńską wręcz dyscypliną – zebrać i przedstawić fakty, udało się jej jeszcze coś ważnego, a mianowicie zbliżyć swoim czułym okiem do tego, co nieuchwytne, pokazać, co jest spoiwem festiwalowej społeczności. Dokument pokazuje, że festiwal w Ińsku jest nie tylko sumą obejrzanych filmów. Zbiorowe projekcje są główną, lecz nie jedyną częścią jego magii… – Beata Stelter.
KAHA HOFFMANN – reżyser, montażysta, twórczyni i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Ińsku „Young Hearts Film Festiwal – dozwolone do lat 18.”, od 2022 r. Ambasador Ińskiego Lata Filmowego, autorka dwóch książek, prowadzi warsztaty filmowe, podczas których tworzy filmy z młodzieżą. Kaha pochodzi z Poznania, gdzie zaczęła realizować marzenia filmowca jako montażystka w lokalnej telewizji, jednocześnie kończąc studia na kierunku historia. Ma 26 lat doświadczenia pracy w telewizji i w filmie. W maju 2022 roku porzuciła Warszawę, gdzie mieszkała ponad 20 lat i przeprowadziła się z dziećmi na stałe do Ińska.
BEATA BOGUSŁAWSKA – animatorka kultury, Zachodniopomorski Fundusz Filmowy Pomerania Film Pomysłodawczyni i realizatorka wakacyjnych filmowych pokazów plenerowych pn. Zamkowe Noce Filmowe realizowanych od 15 lat w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Beata Bogusławska to absolwentka filozofii na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Szczecińskiego. Od 1999 r. pracownik Zamku Książąt Pomorskich, specjalista ds. kina, zatrudniony w Dziale Teatru i Filmu, wcześniej w Dziale Imprez Artystycznych. Zajmuje się planowaniem i organizacją imprez filmowych oraz nadzorem nad prawidłowym przebiegiem realizowanych projekcji. Od 2009 r realizator zadań związanych z działalnością Zachodniopomorskiego Funduszu Filmowego „Pomerania Film”, który od roku 2009 prężnie działa wspierając realizację – do 2022 r Fundusz udzielił wsparcia finansowego ponad 120 produkcjom filmowym. Posiada doświadczenie w organizacji koncertów, pokazów i imprez plenerowych, spotkań warsztatów wielokrotnie prowadziła warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Wśród zrealizowanych projektów poza projektami merytorycznymi dotyczącymi promocji kinematografii zarówno dla młodych jak i dojrzałych odbiorców (w tym także projekty dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego) znalazły się także projekty, w wyniku, których działające już od prawie 60 lat najmniejsze szczecińskie kino "Zamek" mieszczące się w Zamku Książąt Pomorskich zostało wyremontowane, zmodernizowane i zcyfryzowane, co uchroniło je przed zamknięciem oraz wpłynęło na jego rozwój. Założycielka Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Zamek”. Beata Bogusławska jest prezesem Fotoklubu Zamek oraz Członkiem Rzeczywistym Fotoklubu Rzeczypospolitej. Jest pomysłodawcą wielu projektów edukacyjnych filmowych i fotograficzno- edukacyjnych realizowanych w ramach Stowarzyszenia FGT „Kontur” i Fotoklubu Zamek. Na stałe współpracuje z Fundacją Bonin. Zachodniopomorski Fundusz Filmowy Pomerania Film Nagrody w Polsce i na świecie, wzrost rozpoznawalności regionu i aż 134 nowe filmy – to dotychczasowy dorobek Zachodniopomorskiego Funduszu Filmowego Pomerania Film. Powołany dzięki współpracy Województwa Zachodniopomorskiego oraz miast Szczecin i Koszalin fundusz kończy 15 lat. – Nie zastąpimy prywatnych producentów czy państwowych funduszy, ale dajemy istotny zastrzyk energii lokalnym twórcom, często w ten sposób rozpoczynającym drogę na szczyt. Fundusz finansuje Pomorze Zachodnie, Szczecin i Koszalin. W ten sposób budujemy zachodniopomorską i lokalną tożsamość, otwieramy region na współpracę artystyczną – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
– Cieszę się, że jako miasto, razem z innymi partnerami możemy wspierać produkcje filmowe związane z naszą najbliższą okolicą i tym samym poniekąd przyczyniać się do promocji tego niezwykłego regionu Polski. Wszystko to za sprawą Zachodniopomorskiego Funduszu Filmowego Pomerania Film, dzięki któremu już od 2009 roku udało się dofinansować blisko 140 różnorodnych filmów, z których wiele odniosło sukcesy nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami – mówi prezydent Szczecina Piotr Krzystek. – Od kilku lat obserwujemy coraz większe zainteresowanie Szczecinem przez branżę filmową. Obecnie tworzą u nas zarówno giganci branży streamingowej, jak i producenci specjalizujący się w produkcjach niskobudżetowych. Pokazuje to, że stolica Pomorza Zachodniego, jak i cały region to wciąż nie do końca nieodkryte i mające wiele do zaoferowania tereny, na których z powodzeniem można realizować ciekawe projekty. Jestem przekonany, że kolejne lata, m. in. właśnie dzięki takim inicjatywom jak Fundusz Filmowy Pomerania Film, przyniosą następne niezwykłe produkcje. W 2024 roku Fundusz świętuje 15. rocznicę działalności. W tym czasie ZFF Pomerania Film wsparł produkcje filmowe na kwotę 6,25 mln zł i stał się koproducentem 134 filmów, w tym 15. animacji, 38. fabuł i aż 81. dokumentów. A wśród nich m.in. będąca na oscarowej shortliście i nominowana do ubiegłorocznych Europejskich Nagród Filmowych „Apolonia, Apolonia” Lei Glob, a także tryumfatorzy międzynarodowych festiwali w Hot Springs, Chicago, Opawie, Byron Bye, laureaci Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Gdyni, Off Camery, Tofifest czy Młodych i Film. A efekt tych inwestycji to nie tylko liczne nagrody, ale także wzrost rozpoznawalności regionu, który od kilku lat przyciąga coraz większe produkcje filmowe. Także te stricte komercyjne, które nie korzystają z finansowego wsparcia Funduszu, ale zapraszają do współpracy lokalne firmy korzystając z zaplecza wykształconego w dużej mierze dzięki działalności ZFF Pomerania Film.
Więcej na www.pomeraniafilm.pl
5 września (czwartek) o 18.00
Pokaz filmu „Ultima Thule” i spotkanie z reżyserem Klaudiuszem Chrostowskim
ULTIMA THULE
dramat, Polska 2023 (83 min)
Reżyseria Klaudiusz Chrostowski
Obsada: Jakub Gierszał, Arthur Henri
Ultima Thule to koniec znanego świata. Film jest opowieścią o odkrywaniu siebie, naturze i nieoczywistej przyjaźni. Trzydziestoletni Bartek wyrusza w samotną podróż na najbardziej odosobnioną brytyjską wyspę, aby odnaleźć siebie. Ma ze sobą tylko plecak, wspomnienia i pytanie co dalej ?. Dzika natura, praca i nowe relacje codziennie wystawiają go na próbę, ale dają także szansę na spojrzenie w głąb siebie i odpowiedzenia sobie na najważniejsze pytania. Film wygrał Konkurs Mikrobudżetów na zeszłorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
KLAUDIUSZ CHROSTOWSKI
Autor filmów fabularnych, dokumentalnych i teledysków. Ukończył University of the Arts London na wydziale Film and Video oraz Szkołę Filmową w Łodzi na Wydziale Reżyserii. Teledyskiem do utworu „Katarakta” Daniela Blooma zdobył nominację do Fryderyka za najlepszy teledysk roku. Jego pełnometrażowy film dokumentalny „Call Me Tony” został nagrodzony m.in. na: Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych IDFA w Amsterdamie, Millennium Docs Against Gravity i Zagrebdox. Ponadto brał udział m.in. w: DOK Leipzig, Doc Aviv czy Escales Documentaries. Za swój debiut fabularny „Ultima Thule” otrzymał m.in. główną nagrodę w konkursie filmów mikrobudżetowych Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Nagrodę Perspektywa za najlepszy debiut w polskim kinie oraz „Jantara” za Reżyserię na festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie. „Ultima Thule” uchodzi za jeden z najbardziej wyrazistych debiutów reżyserskich w polskim kinie w ostatnich latach.
6 września (piątek) o 18.00
Spotkanie z aktorem Olgierdem Łukaszewiczem i pokaz filmu „Seksmisja” z okazji 40- lecia premiery komediowego dzieła Juliusza Machulskiego.
OLGIERD ŁUKASZEWICZ
Aktor filmowy i teatralny. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1968). Po ukończeniu studiów związał się z krakowskim Teatrem Rozmaitości (1968-1970), a następnie z teatrami warszawskimi: Dramatycznym (1970-1973), Współczesnym (1973-1974, 2001-2003), Powszechnym (1974-1986), Studio (1986-1997), Narodowym (1997-2001), Polskim (od 2003). Laureat wielu prestiżowych laurów, m.in.: Nagrody
- Zbigniewa Cybulskiego (1971), a także Splendora Splendorów za kreacje radiowe (2011). W jego filmowym dorobku do najważniejszych osiągnięć należą role w „Brzezinie” Andrzeja Wajdy (1970), „Lekcji martwego języka” Janusza Majewskiego (1979), „Seksmisji” Juliusza Machulskiego (1983) – jednym z największych bestsellerów w historii kina polskiego, „Magnacie” Filipa Bajona (1986) i „Generale Nilu” Ryszarda Bugajskiego (2009). Po raz pierwszy pojawił się na ekranie – i to od razu w jednej z głównych ról – w 1968 roku, jako współczesny, wrażliwy chłopak w ekranizacji książki Andrzeja Brychta „Dancing w kwaterze Hitlera”, w reż. Jana Batorego. W dorobku Łukaszewicza znajduje się wiele interesujących ról, które pochodzą z filmów kostiumowych realizowanych z dużym rozmachem inscenizacyjnym, są to m.in. Zygmunt Szczerbic, jeden z kochanków Ewy, bohaterki „Dziejów grzechu” (1975) w reż. Waleriana Borowczyka, porucznik Alfred Kiekeritz w „Lekcji martwego języka” (1979) w reż. Janusza Majewskiego, Franzel, najstarszy syn Hansa Heinricha, w „Magnacie” (1986) w reż. Filipa Bajona, czy XVIII-wieczny „mesjasz” Jakub Frank w debiucie Adriana Panka „Daas” (2011). Zagrał w ponad stu filmach i serialach telewizyjnych.
SEKSMISJA
komedia, Polska 1984 (116 min)
Reżyseria Juliusz Machulski
Obsada: Jerzy Stuhr i Olgierd Łukaszewicz
Jeden z najsłynniejszych filmów mistrza polskiej komedii filmowej Juliusza Machulskiego, który odnowił ten gatunek. A zarazem jedne z najlepszych i najbardziej pamiętanych przez widzów ról Jerzego Stuhra i Olgierda Łukaszewicza, zaskakujących i świetnie sprawdzających się w komedii. Obrazy z tego filmu mamy stale w pamięci, a wiele dialogów obu bohaterów na zawsze weszło do języka. W roku 2044 (a więc już za dwadzieścia lat!) odhibernowani zostają dwaj ostatni przedstawiciele płci męskiej, skutecznie wprowadzając chaos do idealnego świata rządzonego przez Ligę Kobiet. Dziś, gdy mija czterdziestolecie filmu, świat opanowany przez kobiety, w którym mężczyźni grają na drugim planie (choć szybko przebijają się na plan pierwszy) – jest może bliżej nas niż kiedykolwiek dotąd. Warto więc spojrzeć na film jak na fantastyczno- naukową wizję, która krytykowała świat PRL-u, a okazała się zapowiedzią tendencji zwyciężających we współczesnym świecie. „Seksmisję” nagrodzono Srebrnymi Lwami Gdańskimi na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych i „Złotą Kaczką”, nie oddaje to jednak rzeczywistego sukcesu i znaczenia filmu.
7 września (sobota) o 18.00
Pokaz filmu „Chłopi” i spotkanie z pisarką Ingą Iwasiów
CHŁOPI
dramat, Polska/Serbia/Litwa 2023 (116 min)
Reżyseria DK Welchman, Hugh Welchman
Obsada: Kamila Urzędowska, Robert Gulaczyk, Mirosław Baka, Sonia Mietielica, Ewa Kasprzyk
Na tle zmieniających się pór roku i sezonowych prac polowych rozgrywają się losy rodziny Borynów i pięknej, tajemniczej Jagny. To właśnie kobiety, w szczególności tragiczna postać Jagny, znajdą się w sercu fabuły. Unikalny mikroświat wiejskiej wspólnoty stanie się pretekstem do opowiedzenia uniwersalnej i niesamowicie aktualnej historii. Historii o tragicznej miłości i życiu w małej społeczności, gdzie reguły i brutalne zasady gry wyznaczają każdemu określone miejsce w grupie, a wyjście poza ciasne ramy grozi upokorzeniem i odrzuceniem. „Chłopi” zostali zrealizowani w technice animacji malarskiej, która podbiła serca fanów na całym świecie przy poprzedniej produkcji studia – filmie „Twój Vincent”. Monumentalne dzieło Władysława Reymonta przepełnione jest kwiecistymi opisami przyrody. Film zostanie zrealizowany na podstawie malarstwa okresu Młodej Polski, które idealnie oddaje nastrój powieści. Na dużym ekranie pojawią się interpretacje dzieł takich artystów jak Józef Chełmoński, Ferdynand Ruszczyc czy Leon Wyczółkowski. Muzykę do filmu stworzy wielokrotnie nagradzany producent Łukasz L.U.C. Rostkowski. Kompozytor w ramach międzynarodowej Rebel Babel Film Orchestra tworzy specjalny słowiański kolektyw muzyków folkowych, którzy tak jak malarze za pomocą tradycyjnych środków (instrumenty ludowe i śpiewy) stworzą magiczny i analogowy pejzaż dopełniający piękno malowanych obrazów. Film zdobył Nagrodę Publiczności na 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. „Chłopi” byli też polskim kandydatem do Oscara w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy.
INGA IWASIÓW
Prozaiczka, publicystka, aktywistka, felietonistka, profesorka literaturoznawstwa, nauczycielka pisarstwa, pracuje w Instytucie Literatury i Nowych Mediów w Uniwersytecie Szczecińskim. Członkini Rady Doskonałości Naukowej pierwszej kadencji i Komitetu Nauk o Literaturze PAN od 2008 roku. Współredaktorka naczelna (z Jerzym Madejskim) czasopisma „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”. Felietonistka „Dużego Formatu” GW. Jurorka konkursów, w tym dwukrotnie Nagrody Literackiej Nike, Nagrody Conrada, Nagrody Wielki Kaliber, a także nagród teatralnych; obecnie Poznańskiej Nagrody Literackiej.
8 września (niedziela) o 19.00
Koncert Słoka/Kałka/Drabowski
Na zakończenie 18. Dąbskich Wieczorów Filmowych zapraszamy na koncert tria Słoka, Kałka i Drabkowski. Tematem przewodnim koncertu będzie muzyka filmowa. Leitmotiv będzie przyczynkiem do budowania przez muzyków osobliwego klimatu w oparach kolektywnych improwizacji przeplatanych wspólnymi kompozycjami. Nie zabraknie tematów znanych z klasyki kinematografii w zaskakujących aranżacjach. Słoka, Kałka i Drabkowski to miłośnicy gitarowych brzmień i muzyki lat ‘60 i ’70. Na co dzień wykonują swoje autorskie utwory, dbają o ambitne aranżacje bawiąc się niejednokrotnie konwencją i przekraczając muzyczne bariery. Ich występy cechuje duża dawka spontaniczności, improwizacji i szczerej, pozytywnej energii płynącej ze “starych dusz”. Folkowo-bluesowy songwriting z jazz-rockowym temperamentem. Ich eklektyzm słychać na płytach „Stare Śmieci” (Konrad Słoka); „Mono Vs. Stereo” (CHANGO); „Ukryte do wiadomości” (Budyń & CHANGO). W polskiej kinematografii zaznaczyli swoją obecność w takich filmach jak „Bilet na Księżyc” (reż. Jacek Bromski) czy „Teściowie 2” (reż. Kalina Alabrudzińska).
Skład:
Maciej Kałka – gitara basowa, synth
Konrad Słoka – wokal, gitara akustyczna, gitara elektryczna
Szymon Drabkowski – gitara elektryczna, efekty specjalne