fbpx

W ŚWIECIE MEDIÓW: „ORFEUSZ W PIEKLE” J. OFFENBACHA NA CSENIE OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE

Po premierowych spektaklach „Orfeusza w piekle” J. Offenbacha i fantastycznej reakcji publiczności na tę zwariowaną komedię Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na kolejne przedstawienia. Świat telenowel, celebrytów i taniego horroru już w ten weekend.

 

Opis:

„Orfeusz w piekle” Jacques’a Offenbacha to jedna z najsłynniejszych i najzabawniejszych operetek wszech czasów. W tej zwariowanej parodii muzycznej wszystko jest na opak, a historia bohaterów układa się przewrotnie, inaczej niż w mitycznym oryginale. Jest intryga, żart, ironia i całe mnóstwo komicznych, frywolnych zdarzeń z niezapomnianym „piekielnym galopem” z II aktu, czyli słynnym kankanem.

To pozornie lekkie dzieło o znudzonych sobą mitologicznych małżonkach szukających miłosnych przygód, porusza tematy, które do dziś nie straciły na aktualności: podwójnej moralności, hipokryzji i nadużywania władzy przez elity.

W inscenizacji Opery na Zamku świat antyczny zastąpi świat mediów – produkcji telewizyjnych, filmowych, internetowych, a akcja rozegra się wśród aktorów, celebrytów i gwiazd popkultury. Olimp stanie się wielkim show telewizyjnym, ziemia serialem paradokumentalnym, piekło – niskobudżetowym horrorem z przerysowanymi postaciami ze znanych filmów.

Scena zamieni się w studio filmowe, a publiczność będzie obserwatorem wyświetlanej na dużym ekranie „wizji na żywo”…

 

 

Jerzy Jan Połoński, reżyser: „Zawsze szukam pierwszego skojarzenia. Jak zaczynam czytać scenariusz, to bardzo często idę za głosem intuicji. W moim przypadku jest to bardzo ważny kierunek odbierania sztuki i szukania do niej drogi. Zauważyłem, że w libretcie jest dużo tzw. ns-ów, czyli „na stronie”.

Już w pierwszej chociażby scenie, gdy mówią: „Ojej, nadchodzi mój mąż, co ja teraz zrobię? O, dzień dobry, mój mężu!”, pomyślałem, że to jest jak… telewizyjny paradokument! Zacząłem planować pod tym kątem i zauważyłem, że to po prostu mi się skleja. Cała ta historia o miłości i o tym

 

nakrywaniu kochanków! Tak przecież wyglądają te nieszczęsne paradokumenty! Poszedłem tym tropem i idealnie zaczęło mi się to układać. Pierwsza część to jest właśnie taki paradokument, czyli mamy aspirujących aktorów amatorów, którzy chcą zabłysnąć.

Potem druga część – jesteśmy w niebie i tu mamy blichtr, cały przekrój celebrytów: Gessler, Wojewódzki, Doda. To jest taki zepsuty, znużony świat, który międli się we własnym sosie. Świat wielkiej telewizji, gdzie wszystko jest na pokaz, lecz nie do końca szczere. Potem mamy Hades – pomyślałem sobie, że to jest z kolei mrok.

 

Klimat niepokojący, trochę zgniły. Skojarzyło mi się to z filmami kręconymi z ręki, które były popularne na początku XXI wieku („Blair Witch Project”– film o tym, jak grupa studentów idzie do lasu z kamerą i nagle ginie, a potem ktoś znajduje nagraną taśmę).

A ostatnia część, czyli piekło, to już horror kategorii D. Tutaj garściami chcemy czerpać z ikonicznych realizacji filmowych: „Teksańska masakra piłą mechaniczną”, „Koszmar ulicy Wiązów” itd. Założyliśmy, że cały spektakl: sceny, choreografię i sytuacje sceniczne, będziemy układać pod kamery.

Będziemy świadkami realizacji filmowo-telewizyjno-serialowej na żywo! Ta na początku śmieszna i nawet troszeczkę trywialna historyjka stała się punktem wyjścia do zabaw formalnych: z dźwiękiem, słowem i… obrazem! (…) Mam nadzieję, że ludzie będą chcieli przyjść po raz drugi, po raz trzeci, ale nie dlatego, że nie będą rozumieli, tylko dlatego, że będą chcieli kolejny raz to przeżywać. Ta operetka jest komunikatywna na każdym poziomie.

W naszej realizacji widzowie, którzy kochają ten gatunek, dostaną operetkę, ci, którzy z niego dworują, dostaną coś w rodzaju przymrużenia oka, pewnego dystansu i ironii. Ale również ci, którzy lubią musical i lubią nietypowe, teatralne rozwiązania, znajdą coś dla siebie”.

 

 

Uwaga! W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.

 

 

Premiera spektaklu jest jednym z wydarzeń Roku Jacka Nieżychowskiego. Nawiązuje do tradycji operetkowych z początkowych lat działalności teatru.

 

 

 

Terminy:

25 maja 2024, sobota, godz. 19:00

26 maja 2024, niedziela, godz. 18.00

Czas trwania: ok. 2 godz. 30 min (w tym jedna przerwa)

 

 

Realizatorzy:

Reżyseria                                          Jerzy Jan Połoński

Kierownictwo muzyczne           Jerzy Wołosiuk

Choreografia                                   Karol Drozd

Scenografia                                     Wojciech Stefaniak

Kostiumy                                           Anna Chadaj

Projekcje multimedialne           Karolina Jacewicz

Reżyseria świateł                          Katarzyna Łuszczyk

Przygotowanie chóru                   Małgorzata Bornowska

Współpraca muzyczna               Ewelina Rożek-Jaworska

Asystentka reżysera                     Julita Jabłonowska

Korepetytorzy solistów               Olha Bila, Michał Landowski

 

Obsada:

Orfeusz                               Dawid Kwieciński (25, 26.05), Łukasz Ratajczak (19.05)

Eurydyka                            Ewa Olszewska (25.05) Yana Hudzovska (26.05)

Arysteusz / Pluton          Rafał Żurek (25, 26.05) Aleksander Kruczek (18.05)

Jowisz                                 Tomasz Łuczak (25.05), Kamil Pękala (26.05)

Opinia publiczna           Małgorzata Zgorzelska (25, 26.05)

Diana                                   Zuzanna Ciszewska (25.05), Agnieszka Nurzyńska (26.05)

Kupido                                 Aleksandra Bałachowska-Jagusz (25.05), Julita Jabłonowska (26.05)

John Styks                        Paweł Wolski (25.05), Ruslan Bilchak, (26.05)

Wenus                                 Ewa Menaszek (25, 26.05)

Minerwa                             Lucyna Boguszewska (25.05), Tetiana Bilchak (26.05)

Mars                                     Janusz Lewandowski

Merkury                              Łukasz Ratajczak (25, 26.05)

Junona                                Sandra Klara Januszewska (25, 26.05),

Hebe                                    Maria Krahel (25.05), Aleksandra Wojtachnia, (26.05)

Operatorzy kamer          Vasyl Kropyvnyi, Bartosz Madej

Obsługa planu                 Andrzej Kieć, Piotr Nowak, Roger Bernad Paretas

 

Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku w Szczecinie

 

Dyrygent             Jerzy Wołosiuk

Inspicjentka     Katarzyna Berowska

 

 

Program spektaklu: https://www.opera.szczecin.pl/sites/default/files/2024-05/ORFEUSZ%20W%20PIEKLE%20program%20roz.pdf

Fot.: Dawid Stube©Opera na Zamku

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

UM Szczecin

Inkubator Sektorów Kreatywnych został powołany 1 września 2011 r. w celu realizacji zadania publicznego: „Prowadzenie Inkubatora dla Organizacji Pozarządowych działających w sferze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, w budynku położonym przy al. Wojska Polskiego 90 w Szczecinie”.

Projekt finansowany z dotacji Gminy Miasto Szczecin

Kontakt

INKU Inkubator Sektorów Kreatywnych al. Wojska Polskiego 90 70-482 Szczecin
biuro@mediadizajn.pl
91 424 04 64

© 2018 INKU Szczeciński Inkubator Kultury

new-element.svg

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności, Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies we wskazanych w niej celach, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce lub opuszczenie serwisu.