fbpx

PRZETAŃCZYĆ CAŁĄ NOC:”MY FAIR LADY” WRACA NA SCENĘ OPERY NA ZAMKU

Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na wznowienie musicalowego hitu „My Fair Lady” Alana Jaya Lernera i Fredericka Loewe’a w reżyserii Jakuba Szydłowskiego, pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka. Gramy i tańczymy od czwartku do końca weekendu!

  

Opis:

„My Fair Lady” gwarantuje rozrywkę w najlepszym wydaniu. Musical od blisko sześćdziesięciu lat uwodzi publiczność zachwycającą muzyką, niebanalną słodko-gorzką historią i wyrazistymi charakterami bohaterów. Historia bezpardonowego i egocentrycznego profesora Henry’ego Higginsa, opowiedziana tu z punktu widzenia trzech kobiet: jego matki, gospodyni – pani Pearce i uczennicy Elizy Doolittle, kwiaciarki, zmuszonych dzielić z nim losy, daje możliwość nowego odczytania tej znanej nam wszystkim historii: zaintrygowany osobą Elizy profesor przyjmuje zakład o to, że z młodej dziewczyny z niższych sfer w ciągu pół roku uczyni angielską damę, nauczy poprawnej mowy i savoir-vivre’u  i… wprowadzi na salony. Nie będzie łatwo… Wszystko to niepozbawione pełnokrwistych postaci, pogodnej, wartko toczącej się fabuły, pełnych werwy szlagierów („Jeden mały szczęścia łut”, „Przetańczyć całą noc” czy „Tę ulicę znam”), dowcipnych dialogów i fenomenalnej muzyki, pełnego sarkazmu angielskiego humoru, wspaniałych aktorskich kreacji oraz wielu okazji do przeżycia prawdziwych emocji i wzruszeń. Od czasu premiery na Broadwayu w 1956 roku spektakl święcił triumfy – do 1962 roku wystawiono go aż 2700 razy. Potem zawojował świat teatrów muzycznych i kino. Na jego podstawie powstała wersja filmowa, nagrodzona ośmioma Oscarami, z Audrey Hepburn i Rexem Harrisonem w rolach głównych. Opowieść jest interpretacją dramatu George’a Barnarda Shawa Pigmalion, która swoją popularność na polskich scenach muzycznych zawdzięcza znakomitemu tłumaczeniu Antoniego Marianowicza oraz Janusza Minkiewicza. Znakomita muzyka w wykonaniu orkiestry Opery na Zamku, przebojowe kreacje solistów oraz świetne popisy taneczne tworzą niezapomniany spektakl, który doprawiony angielskim humorem tworzy przepis na udany wieczór.

 

 

Jakub Szydłowski, reżyser „My Fair Lady” mówił na konferencji prasowej o swojej inscenizacji: W wielu warstwach, nie tylko reżyserskiej, ale i scenograficznej czy choreograficznej najważniejsze było dla nas to, że spektakl, który dzieje się na początku poprzedniego wieku, już zupełnie inaczej trzeba czytać. Zależności społeczne się zmieniły, już inaczej patrzymy na granice, które możemy przekraczać w kontaktach między mężczyzną a kobietą, tym bardziej, gdy jedno jest mentorem drugiej osoby. Zastanawialiśmy się, jak to dziś pokazać. Dzięki temu udało się zupełnie na nowo dostrzec relacje pomiędzy bohaterami. Ale tu najwięcej sam spektakl powie. (śmiech). Mogliśmy zacytować pierwowzór, ale wydawało mi się to mniej atrakcyjne. Każdy, kto zna oryginał, te różnice wyczuje. (…)  Cieszymy się bardzo z zaproszenia do Szczecina i z tego, że mamy tak wspaniały zespół, wybitnych polskich aktorów musicalowych, z samej czołówki, i zespół prowadzony na co dzień przez Jerzego Wołosiuka. To do tego jedyny dyrygent, z jakim pracowałem, a który zna dosłownie każdą nutę «My Fair Lady» i wszystkie teksty i trochę wyręcza mnie w pracy. (śmiech) A więc aktorzy mają «przechlapane».

 

Jerzy Wołosiuk, kierownik muzyczny „My Fair Lady”: O «My Fair Lady» mówi się czasami jako o ostatniej operetce, a pierwszym musicalu, co oczywiście nie jest prawdą, ale jest to pewien pomost pomiędzy światem musicalu i operetki. My idziemy w kierunku musicalu, ale takiego ze szlachetnym kolorem, szlachetnym wybrzmieniem poprzednich lat. Nie jest łatwo uzupełniać to wszystko, co dzieje się na scenie. W «My Fair Lady» «odcinki» są często bardzo krótkie, czasami duża scena dramatyczna budowana jest przez piętnaście minut po to, żeby nastąpił w niej dwuminutowy fragment muzyczny. I ten dwuminutowy fragment musi oddać całą gamę różnych kolorów, emocji, często podnieść temperaturę tego, co się dzieje w scenach dramatycznych, albo ją skomentować, albo wręcz rozładować napięcie, które w niej powstaje. W tym dziele bardzo lubię ten fantastyczny dialog pomiędzy muzyką a scenami dramatycznymi, które często są żywcem wyjęte z teatru dramatycznego.

 

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne                          Jerzy Wołosiuk

Reżyseria                                                     Jakub Szydłowski

Choreografia                                               Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka

Scenografia                                                 Grzegorz Policiński

Kostiumy                                                     Dorota Sabak-Ciołkosz

Projekcje multimedialne                          Robert Burzyński

Przygotowanie chóru                                 Małgorzata Bornowska

Współpraca muzyczna                               Przemysław Zych

               

Korepetytorzy solistów                              Olga Bila, Olga Bilas

 

Obsada:

Henry Higgins                                               Janusz Kruciński

Eliza Doolittle                                                Anna Federowicz (28,29.5), Anna Gigiel (26,27.5)

Pułkownik Pickering                                    Wojciech Socha (26,27.5), Tomasz Łuczak (28,29.5)

Alfred Doolittle                                              Grzegorz Szostak

Freddy Eynsford-Hill                                   Marcin Wortmann (27,28.5), Marcin Scech (26,29.5)

Pani Higgins                                                   Katarzyna Bieschke-Wabich (26,28.5), Danuta Kamińska (27,29.5)

Pani Pearce                                                      Małgorzata Zgorzelska

Jamie / Profesor Zoltan Karpathy              Piotr Zgorzelski

Harry                                                                 Michał Marszałek

Pani Eynsford-Hill                                          Monika Gałczyk-Lewicka

Pani Hopkins                                                   Małgorzata Kieć

Gapie                                                                 Adam Kacperski, Dawid Safin, Piotr Urban, Dariusz Hibler

Barman George                                               Winicjusz Jankowski

Policjant                                                            Jeppe Jakobsen

Służący                                                              Ewa Olszewska, Marzena Wiencis-Mamrot, Aleksandra Wojtachnia, Adam Szramski,

Piotr Urban (Lokaj Higginsa)                       Nayu Hata, Emma McBeth, Yu Yamani

Lord Boxington                                                Paweł Wolski

Lady Boxington                                                Maria Krahel

Szofer Karol                                                      Adam Kacperski

Kwiaciarka                                                         Chiara Belloni

Lokaj na balu                                                     Dariusz Hibler

Królowa Transylwanii                                      Marina Waszyńska

Pokojówka w oranżerii                                    Justyna Zawilińska

               

Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku               

              

Dyrygent                                                             Jerzy Wołosiuk (26,27.05), Przemysław Zych (28,29.05)

Inspicjenci                                                          Maria Malinowska-Przybyłowicz, Marta Miklińska

Realizacja dźwięku                                           Jakub Skowroński

 

Terminy:

26 maja 2022, czwartek, godz. 19.00

27 maja 2022, piątek, godz. 19.00

28 maja 2022, sobota, godz. 19.00

29 maja 2022, niedziela godz. 18.00

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

new-element.svg

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności, Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies we wskazanych w niej celach, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce lub opuszczenie serwisu.