szkolenie online 11 marca 2021 r. lub 12 kwietnia 2021 r. lub 27 maja 2021 r., godz. 9.30 – 14.30
Kontakty z dziennikarzami oraz redagowanie materiałów przez dziennikarzy w prasie, radiu, Internecie oraz wykorzystanie wizerunku – praktyczne zagadnienia w aspekcie prawa prasowego oraz przepisów o dostępie do informacji publicznej
szkolenie online 22 marca 2021 r. lub 26 kwietnia 2021 r. lub 10 czerwca 2021 r., godz. 9.30 – 14.30
Uwaga !!! W tym roku, XXI Krakowska Konferencja z cyklu NOWOCZESNE Prawo Autorskie 2021 odbędzie się w dniach 10-12 maja 2021 r.
Program szkolenia Prawo autorskie i prawa pokrewne
1. Pojęcie utworu i jego rodzaje w praktycznym ujęciu oraz analiza definicji ustawowej
2. Utwór, a inne wytwory intelektu – różnice
3. Pojęcie plagiatu i odpowiedzialność związana z naruszeniem praw autorskich
4. Podmioty praw autorskich. Utwór pracowniczy – relacje praw pracodawcy i pracownika do utworu stworzonego w trakcie pracy
5. Zasady korzystania z praw do utworów i artystycznych wykonań, nabycie praw autorskich
– umowy licencyjne, a umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych – różnice, podobieństwa
– zasady prawidłowego tworzenia umów przenoszących prawa lub upoważniających do korzystania z utworu
– istotne klauzule prawne w umowach, konsekwencje ich braku
– przykłady wadliwych klauzul umownych
– pola eksploatacji – zdefiniowanie pojęcia oraz waga ich określenia
6. Ograniczenie treści autorskich i pokrewnych majątkowych
– korzystanie z utworów bez potrzeby nabycia zgody autora i zawierania umów przenoszących prawa lub upoważniających do korzystania z utworu
– dozwolony użytek – definicja, zakres
– przykłady dozwolonego użytku – cytat, parodia, pastisz, karykatura, działalność naukowa i dydaktyczna, użytek edukacyjny
– korzystanie z zasobów Internetu
– twórczość inspirowana innymi utworami
– wykorzystanie czyjegoś pomysłu – przykłady orzecznictwa i doktryny prawnej
– domena publiczna, wolne zasoby
7. Korzystanie i ochrona wizerunku na gruncie prawa autorskiego i RODO
– definicja wizerunku, wymóg zgody i jej forma
– rozpowszechnianie wizerunku w rozumieniu prawa autorskiego i przetwarzanie wizerunku w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych (Ogólne Rozporządzenie z 27.04.2016 r. o ochronie danych osobowych – RODO)
– wizerunek, a monitoring miejsc publicznych. Obowiązki podmiotów korzystających z monitoringu
– wyjątki – brak konieczności uzyskania zgody na rozpowszechnianie wizerunku
– problematyka wykorzystania wizerunku pracownika w działalności pracodawcy
8. Pytania i odpowiedzi
Program szkolenia Kontakty z dziennikarzami oraz redagowanie materiałów przez dziennikarzy
1. Zasady udzielania informacji prasie z uwzględnieniem przepisów prawa prasowego i przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej
– obowiązek udzielania informacji – podstawy prawne
– wskazanie osób odpowiedzialnych za kontakty z dziennikarzami, status rzecznika prasowego
– ujawnianie informacji dziennikarzom, a ochrona danych osobowych
– podstawy prawne odmowy udzielenia informacji -prawo do prywatności i inne przesłanki odmowy – przykłady z orzecznictwa sądowego
2. Publikacja wizerunku w prasie. Podstawa prawna i granice ochrony wizerunku
– dopuszczalność publikacji wizerunku osoby bez jej zgody
– wykorzystanie fotografii z miejsc publicznych, zgromadzeń itp.
– wizerunek osoby powszechnie znanej – analiza prawna i przykłady z orzecznictwa sądowego
– publikowanie nagrań audio/video przez dziennikarza, a zgoda osoby udzielającej informacji, nagrywanie rozmów „z ukrycia”
3. Obowiązki dziennikarzy związane z publikacjami prasowymi
– autoryzacja wypowiedzi -analiza obowiązków dziennikarza po zmianie przepisów wprowadzonych nowelizacją ustawy prasowej z 27 10 2017 r.
– skuteczne sprostowanie prasowe – istotne składniki wniosku, błędy przy formułowaniu treści sprostowania
– podstawy prawne odmowy publikacji sprostowania przez redaktora naczelnego redakcji prasowej
– bezpodstawna odmowa publikacji sprostowania przez redaktora naczelnego – dalsze narzędzia prawne postępowania
– brak szczególnej staranności i rzetelności dziennikarskiej- praktyczne przykłady z orzecznictwa sądowego
4. Rejestracja działalności prasowej w sądzie
– prowadzenie portalu internetowego, a obowiązek rejestracji działalności prasowej, przesłanki działalności w Internecie obligujące do rejestracji działalności prasowej – przegląd orzecznictwa sądowego
5. Pytania i odpowiedzi
Czas trwania szkolenia: 9.30 – 14.30 (w tym dwie przerwy 10 minutowe i jedna 20 minutowa)
Cena szkolenia: 560,00 zł netto (+23% VAT) od osoby, obejmuje:
– uczestnictwo w szkoleniu
– materiały szkoleniowe
– imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia
Dla stałych Uczestników szkoleń 40 zł rabatu od ceny netto
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% ze środków publicznych podatek VAT zwolniony
Aby zgłosić na się na szkolenie organizatorzy proszą skorzystać z formularzy na stronach: szkolenia-forum.pl, w zakładce do pobrania lub kontakt.
Kontakt do organizatorów:
Anna Hoffmann | tel. 91 489 64 55 | |
Dorota Biskupska | tel. 91 466 90 97 | |
Małgorzata Pawelec | tel. 91 434 29 79 |